Dag 12, De barbier van Padron. I hear you paint houses!?

18 september 2023 - Padrón, Spanje

Zojuist naar de barbier geweest in Padron, de laatste stop voor Santiago. En ik moest ernstig denken aan de film The Irishman. De zin "I hear you paint houses" komt voor in de film "The Irishman," geregisseerd door Martin Scorsese met Robert de Niro en Al Pacino en is uitgebracht in 2019. De film is gebaseerd op het boek "I Heard You Paint Houses" van Charles Brandt en vertelt het verhaal van Frank Sheeran, een huurmoordenaar die beweert betrokken te zijn geweest bij de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa. In de film wordt deze zin herhaaldelijk gebruikt als een code of een manier om te informeren over gewelddadige acties. Het is een belangrijk element in het verhaal. Een van de scènes is dat een figuur naar de barbier gaat en een heerlijk warme handdoek over zijn gezicht krijgt alvorens zijn keel wordt doorgesneden. Mijn barbier gebruikte geen handdoek maar sneed wel in mijn keel en lip. Ik kwam bloedend bij ons appartement en was 7€ armer maar heb het overleefd! Verder heerlijk gewandeld in bosrijke omgeving geschikt om ook eens alleen lopend de Camino te overdenken. Omdat het regende viel dat niet mee. We lopen eigenlijk nog te snel en als we in gesprek raken gaan we ongemerkt versnellen. Lopen is meditatief omdat het enerzijds een vorm van focus of bewustzijnsvernauwing is door de cadans en anderzijds bewustzijnsverruimend omdat veel gedachten zich aandienen en al de zintuigen geprikkeld worden. Ook uitgerekend hoe langzaam life in the slow lane eigenlijk is ten op zichte van life in the fast lane. Onze conclusie is circa 100 keer langzamer. Immers wij doen 48 uur over een afstand die je met transport in een half uur doet. Jacobus gezien in een kerk met aangeklede figuren. Bij aankomst een biertje genomen met Pemientos dwz groene gezouten in olie gedrenkte gegrilde pepertjes waar Padron bekend om staat. Waarom is Santiago eigenlijk een bedevaartsoord geworden? En in welk rijtje van drie hoort Santiago thuis?

1. Zus:
    18 september 2023
    Vond de pelgrimsbaard wel wat hebben,
  2. Evelien:
    Don’t stop now! 🛑👍
  3. Peter van der Veer:
    18 september 2023
    De baard is getrimd en het bord is grappig toch!?
  4. Gemma:
    19 september 2023
    Haha ja leuk, baardje hoort bij pelgrim zijn! Succes nog even!
  5. Roel van der VeerSr:
    19 september 2023
    Nog even , dan waarschijnlijk de euforie !